Sammanfattningsvis tyckte alla i
lärgruppen att detta var en bra uppgift som eleverna tog sig an på ett bra
sätt. Vi har alla jobbat med tidningsartiklar, men med lite olika innehåll. Det
är artiklar både från vanliga dagstidningar, men också artiklar från tidningar
som t.ex. Lyckoslanten. Några av oss har börjat med att modellera en kort text
för att sedan ta sig an tidningsartikeln tillsammans med eleverna.
Samtliga började sedan med att läsa artikeln en del lät
eleverna läsa tyst för sig själva och andra läste högt tillsammans med eleverna.
Eleverna fick sedan till uppgift att stryka under svåra ämnesspecifika ord för
att de skulle ”packas upp” tillsammans. Just detta att tillsammans ”packa upp”
orden som känns kluriga och lite svåra är något som alla fastnat för. En del av
oss stannade upp i texten när vi läste den tillsammans med eleverna och
diskuterade orden efter hand som de dök upp. Andra lät eleverna stryka under de
ord som de tyckte var kluriga för att sedan delge varandra orden och tillsammans
prata om dess betydelse. Att verkligen gå på djupet på detta sätt med orden
anser vi är viktigt och att tillsammans ”packa upp” orden ger eleverna stöd och
trygghet. En annan fördel är att alla elever får möjlighet att verkligen förstå
texten, även de med annat modersmål får större möjlighet att hänga med i texten
och lära sig nya ord och uttryck på ett bra sätt och i en bra kontext. En av elevkommentarerna
efter detta arbete var ” vilken
tur att vi går igenom orden för jag förstod nästa ingenting”. Vilket
faktiskt bevisar vikten av att ”packa upp” svåra ord tillsammans med eleverna.
När vi
sedan kom till momentet att hitta textens nyckelord så har vi jobbat på lite
olika sätt en del har tillsammans med eleverna letat nyckelord som sedan skrivits
upp på tavlan, andra har låtit eleverna jobba två och två med texten för att
hitta nyckelorden. Att hitta en texts nyckelord är något som många elever
tycker är svårt och som vi tror att vi behöver jobba mycket mer med.
Framförallt är detta en mycket viktigt förmåga när det gäller att kunna ta till
sig en text, lära sig den och framförallt förstå dess innehåll. Något som alla
elever har nytta av att kunna i skolans alla ämnen. Flera elever sa ”Hur ska jag veta vilka ord som är viktiga?”.
Ett bra bevis på att många elever tycker att det är svårt att hitta en texts
nyckelord och således något som vi som lärare måste hjälpa dem att förstå.
Eleverna
fick sedan sammanfatta artikeln utifrån nyckelorden och de flesta av oss lät
eleverna sammanfatta artikeln två och två vilket också gav eleverna stöd i
varandra. Att sedan läsa upp sin sammanfattning gjorde att alla elever fick se
att man utifrån en text och en texts nyckelord faktiskt fick ganska likvärdiga
sammanfattningar, dvs. det viktigaste i texten var med i sammanfattningen.
Det vi tar
med oss från denna uppgift är att det är mycket viktigt att ”lära” eleverna hur
man gör för att hitta en texts nyckelord. Detta är kanske något som man, i alla
fall på högstadiet, förutsätter att alla elever kan (vilket de inte kan!).
Elevernas spontana reaktioner på uppgiften var: ”detta tycker jag är svårt”, ”detta vill jag träna mer på”, ”hur ska
man veta vilka ord som är nyckelord” osv. Eleverna kan i alla fall se
varför det är viktigt att kunna hitta en texts nyckelord och sedan kunna
sammanfatta texten och att göra detta mer i skolans alla ämnen tror vi är
jätteviktigt.
När det
gäller Josefin Nilssons föreläsning är vi alla lyriska. En mycket bra
föreläsning där man verkligen kan ta till sig allt hon säger. Hon har funnits
med i alla våra tankar sedan vi hörde hennes föreläsning och vi refererar
mycket till det hon sagt när vi pratar med våra kollegor på våra respektive
enheter. Josefin är någon som vi skulle vilja ha som föreläsare för hela kollegiet
t.ex. på en studiedag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar