onsdag 4 mars 2015

Sammanfattning av reflektioner kring uppgift 5 – Lässtrategier - erfarenheter och modeller för explicit undervisning

Sammanfattningsvis tyckte alla i lärgruppen att detta var en bra uppgift som eleverna tog sig an på ett bra sätt. Vi har alla jobbat med tidningsartiklar, men med lite olika innehåll. Det är artiklar både från vanliga dagstidningar, men också artiklar från tidningar som t.ex. Lyckoslanten. Några av oss har börjat med att modellera en kort text för att sedan ta sig an tidningsartikeln tillsammans med eleverna.

Samtliga började sedan med att läsa artikeln en del lät eleverna läsa tyst för sig själva och andra läste högt tillsammans med eleverna. Eleverna fick sedan till uppgift att stryka under svåra ämnesspecifika ord för att de skulle ”packas upp” tillsammans. Just detta att tillsammans ”packa upp” orden som känns kluriga och lite svåra är något som alla fastnat för. En del av oss stannade upp i texten när vi läste den tillsammans med eleverna och diskuterade orden efter hand som de dök upp. Andra lät eleverna stryka under de ord som de tyckte var kluriga för att sedan delge varandra orden och tillsammans prata om dess betydelse. Att verkligen gå på djupet på detta sätt med orden anser vi är viktigt och att tillsammans ”packa upp” orden ger eleverna stöd och trygghet. En annan fördel är att alla elever får möjlighet att verkligen förstå texten, även de med annat modersmål får större möjlighet att hänga med i texten och lära sig nya ord och uttryck på ett bra sätt och i en bra kontext. En av elevkommentarerna efter detta arbete var ” vilken tur att vi går igenom orden för jag förstod nästa ingenting”. Vilket faktiskt bevisar vikten av att ”packa upp” svåra ord tillsammans med eleverna.

När vi sedan kom till momentet att hitta textens nyckelord så har vi jobbat på lite olika sätt en del har tillsammans med eleverna letat nyckelord som sedan skrivits upp på tavlan, andra har låtit eleverna jobba två och två med texten för att hitta nyckelorden. Att hitta en texts nyckelord är något som många elever tycker är svårt och som vi tror att vi behöver jobba mycket mer med. Framförallt är detta en mycket viktigt förmåga när det gäller att kunna ta till sig en text, lära sig den och framförallt förstå dess innehåll. Något som alla elever har nytta av att kunna i skolans alla ämnen. Flera elever sa ”Hur ska jag veta vilka ord som är viktiga?”. Ett bra bevis på att många elever tycker att det är svårt att hitta en texts nyckelord och således något som vi som lärare måste hjälpa dem att förstå.

Eleverna fick sedan sammanfatta artikeln utifrån nyckelorden och de flesta av oss lät eleverna sammanfatta artikeln två och två vilket också gav eleverna stöd i varandra. Att sedan läsa upp sin sammanfattning gjorde att alla elever fick se att man utifrån en text och en texts nyckelord faktiskt fick ganska likvärdiga sammanfattningar, dvs. det viktigaste i texten var med i sammanfattningen.

Det vi tar med oss från denna uppgift är att det är mycket viktigt att ”lära” eleverna hur man gör för att hitta en texts nyckelord. Detta är kanske något som man, i alla fall på högstadiet, förutsätter att alla elever kan (vilket de inte kan!). Elevernas spontana reaktioner på uppgiften var: ”detta tycker jag är svårt”, ”detta vill jag träna mer på”, ”hur ska man veta vilka ord som är nyckelord” osv. Eleverna kan i alla fall se varför det är viktigt att kunna hitta en texts nyckelord och sedan kunna sammanfatta texten och att göra detta mer i skolans alla ämnen tror vi är jätteviktigt.

När det gäller Josefin Nilssons föreläsning är vi alla lyriska. En mycket bra föreläsning där man verkligen kan ta till sig allt hon säger. Hon har funnits med i alla våra tankar sedan vi hörde hennes föreläsning och vi refererar mycket till det hon sagt när vi pratar med våra kollegor på våra respektive enheter. Josefin är någon som vi skulle vilja ha som föreläsare för hela kollegiet t.ex. på en studiedag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar