Samtliga i lärgruppen tycker att denna uppgift var mycket bra
och samtliga kommer definitivt jobba mer med bilderböcker. Uppgiften togs emot
av eleverna på ett mycket bra sätt i alla stadier.
Redan vid seminarietillfälle 6 (när vi fick uppgiften)
bestämde vi i lärgruppen att vi skulle jobba med temat utanförskap och vi
skulle träna eleverna i att göra inferenser (text-text, text-själv och
text-världen). Vi bestämde också tillsammans att vi skulle börja med att visa
endast bilderna för att kunna, tillsammans med eleverna, prata om det som vi
såg i bilderna. Därefter skulle vi läsa texten för att sedan kunna koppla
samman bilderna med texten.
De bilderböcker som användes av lärgruppen var ”Det röda trädet” av Shaun Tan, ”pricken” av Margret Rey och ”Stephanies
Ponytail” av Robert Munsch, ”Tanten
och ödlan” av Eva Dahlgren och Pål Jansson
Eleverna mottog denna uppgift på ett mycket bra sätt och
redan under själva bildvisningen visade eleverna på många kloka tankar kring
bilderna. Någon elev gjorde direkt inferenser till något hon varit med om
kopplade nästan direkt bilderna i ”Pricken” till utanförskap och rasism.
Eleverna hade mycket att säga om bilderna och vi märkte att de flesta elever
såg många olika saker i bilderna. Eleverna var duktiga på att läsa karaktärernas
ansiktsuttryck och kunde därigenom se och tolka vad som skulle hända i
berättelsen. T.ex. uppmärksammade eleverna att det på samtliga bilder i ”Stephanies
ponytail” var en liten kille som åt något på varje uppslag.
Eftersom denna uppgift tog mer än en lektion i anspråk gick
det några timmar och för några i lärgruppen även några dagar mellan att
bilderna visades och texten sedan lästes upp. Detta var både en fördel och en
nackdel. För några elever kan väntan göra att bilderna glömts bort, men för
andra elever var det just väntan som gjorde att uppgiften blev så spännande. De
längtade efter att få höra texten till bilderna.
De som jobbade med ”Stephanies ponytail” hade många bra
samtal i elevgrupperna om utanförskap, grupptryck och gruppdynamik. Det gjordes
kopplingar till bla. Hitler och andra världskriget. Några elever funderade på
om Stephanie verkligen var snäll som ”lurade” sina kompisar. En mycket bra bok
som vi hoppas översätts till svenska, men även om boken var på engelska så
fungerade den utmärkt att läsa tillsammans med eleverna.
De i lärgruppen som utfört uppgiften på högstadiet märkte att
det inte riktigt fungerade att jobba med texten tre gånger. Eleverna hade inte
riktigt tålamod utan de tröttnade redan på texten efter att de jobbat med den
två gånger. Vi diskuterade detta fenomen i lärgruppen och funderade på om det
kunde bero på att tonåringar inte klarar att ha fokus på en och samma text lika
länge som mindre barn. Ett litet barn kan läsa samma sagobok kväll efter kväll,
medan äldre barn tröttnar snabbare. Det kan ju också bero på boken som lästes eller
på gruppkonstellationerna.
Att läsa en bilderbok med äldre barn är något som vi bara ser
fördelar kring. T.ex. så får vi med oss många av eleverna som tycker att det är
svårt att läsa eftersom bilderna ger dem stöd i läsningen och förståelse för
texten. Bilderna kompletterar texten på ett bra sätt och många av eleverna
insåg att bilderna i boken faktiskt är beroende av texten och vice versa. De
insåg att texten faktiskt blir svår och relativt obegriplig om man inte också
får se bilderna.
Nu ser vi fram emot sista föreläsningen, men vi tycker även
att det är lite vemodigt eftersom den mycket bra utbildningen nu är slut. Vi tycker
alla att vi har lärt oss mycket av föreläsningarna, uppgifterna och
reflektionssamtalen i lärgruppen. Vi tänker oss en fortsättning på något sätt
eftersom att vi verkligen ser fördelar med att jobba tillsammans på detta sätt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar